Niet van toepassing op dit programma.
bedragen x € 1.000 | |||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
algemene uitkering gemeentefonds | 2.882 | 3.358 | 3.340 | 3.337 | 3.308 |
dividend Alliander | 167 | ||||
incidentele hogere opbrengsten OZB | 53 | ||||
indexering groeiopgave Almere | |||||
taakmutaties | 7.087 | 1.273 | |||
extra toeristenbelasting Floriade | 100 | ||||
inzet stelpost volumegroei Jeugd en Wmo | 2.150 | 4.300 | |||
lagere rentekosten | 200 | 300 | 1.500 | 1.800 | |
verlagen egalisatiereserves gesubsidieerde instellingen | 150 | 150 | 150 | 150 | |
Fonds stedelijke vernieuwing | -6.400 | ||||
winstafdracht grondbedrijf 2019 | 32.200 | ||||
tekort saldireserve dekken uit buffer | -10.147 | ||||
totaal | 25.842 | 4.981 | 3.890 | 7.137 | 9.558 |
Algemene uitkering gemeentefonds
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|
a. algemene uitkering | 1.534 | 1.294 | 1.286 | 1.295 | 1.278 |
b. lagere loon- en prijsstijgingen 2021 | 1.938 | 1.938 | 1.938 | 1.938 | |
c. voogdij 18+ | 209 | -520 | -530 | -542 | -554 |
d. vrijval btw-compensatiefonds (bcf) | 1.139 | 646 | 646 | 646 | 646 |
totaal | 2.882 | 3.358 | 3.340 | 3.337 | 3.308 |
a. algemene uitkering
Om te voorkomen dat gemeenten door de coronacrisis in de financiële problemen komt, heeft het Kabinet tot een steunpakket besloten. Het bevriezen van de accressen 2020-2021 is één van de maatregelen uit dit pakket. Omdat die maatregel al in de “meicirculaire” is verwerkt, daalt onze uitkering de komende twee jaar niet. Hierop hebben wij de inkomsten uit het gemeentefonds bijgesteld. Zoals uit onderstaande tabel blijkt ontvangen we daardoor € 1,3 miljoen meer.
b. lagere loon- en prijsstijgingen 2021
De verwachte loonstijging is naar beneden bijgesteld. Hierdoor hoeven wij hiervoor minder geld te reserveren. Omdat de accressen zijn bevroren gaan onze inkomsten niet omlaag. Er kan hierdoor € 1,9 miljoen vrijvallen
c. voogdij 18+
Het Rijk heeft met een aantal nadeelgemeenten afspraken gemaakt, dat zij extra geld krijgen voor jeugdzorg voor jongeren die ouder zijn dan 18 jaar. Dit omdat deze gemeenten voor jeugdzorg in instellingen te weinig gecompenseerd krijgen. Dit heeft te maken met het 'woonplaatsbeginsel'. De compensatie wordt bekostigd uit het gemeentefonds. Almere betaalt daar aan mee.
d. vrijval btw-compensatiefonds (bcf)
De btw die we betalen op (bepaalde) overheidstaken krijgen we vergoed uit het BTW compensatiefonds. De definitieve afrekening van deze declaraties vindt jaarlijks achteraf plaats. Volgens een eerste inschatting blijft er in 2020 geld over. Deze middelen zijn via het gemeentefonds uitgekeerd en kunnen vrijvallen.
Vanaf 2021 mogen we minder btw declareren via het bcf. Hierdoor zal er geld overblijven binnen het bcf. Dit krijgen wij uitgekeerd via het gemeentefonds.
Het gaat om activiteiten die te maken hebben met de verwerking van grondstoffen uit de afvalinzameling. We mogen de btw hiervan terugvragen bij de belastingdienst in plaats van via het bcf. De afvalstoffenheffing is met hetzelfde bedrag verlaagd. Dit is toegelicht op programma duurzaam, leefbaar en bereikbaar.
Dividend Alliander
Over het boekjaar 2019 ontvangen wij meer dividend dan eerder begroot.
Incidentele hogere opbrengsten OZB
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|
OZB - eigenaren niet woningen | -46 | ||||
OZB - eigenaren woningen | 250 | ||||
OZB - gebruikers | -151 | ||||
totaal | 53 |
Bij de begroting hielden we nog rekening met een gemiddelde waardestijging van 11,34%. Achteraf blijkt dat het effect van de hertaxatie uit komt op 12,34%. Dus 1% meer. Het tarief in 2021 gaan we hiermee verlagen. Daarom is dit bedrag niet structureel geraamd. Voor de bedrijven valt de waarde iets lager uit. Dit verschil is zo gering dat wij daarvoor de tarieven niet bijstellen.
Indexering groeiopgave Almere
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|
groeiopgave Almere | 950 | 475 | 475 | 475 | 475 |
indexering groeiopgave Almere | -950 | -475 | -475 | -475 | -475 |
totaal |
Met deze begrotingswijziging indexeren wij het budget binnen het Fonds Verstedelijking Almere voor de groeiopgave van Almere. De groeiopgave wordt jaarlijks achteraf geïndexeerd. Dat gebeurt met het zelfde percentage waarmee onze uitkering uit het gemeentefonds – vorig jaar – definitief is verhoogd. Over 2019 is dat percentage vastgesteld op 6,15%. Hierdoor ontvangen wij vanaf 2020 een hogere uitkering van € 475.000. Daarnaast ontvangen wij ook nog een nabetaling over 2019 van € 475.000.
Taakmutaties
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|
baankansen | 196 | ||||
beschermd wonen | 1.590 | ||||
bonus beschut werk | 626 | ||||
brede aanpak dak- en thuislozen | 1.214 | ||||
experiment gesloten coffeeshopketen | 150 | ||||
gezond in de stad | 44 | ||||
inburgering | 414 | ||||
laaggeletterdheid | 153 | ||||
maatschappelijke begeleiding statushouders | 204 | ||||
maatschappelijke opvang | -10 | ||||
participatie | 287 | ||||
perspectief op werk | 1.000 | ||||
Short sterling | 1.120 | ||||
veilige steden | 28 | ||||
versterking arbeidsmarktregio’s | 77 | ||||
vrouwenopvang | 1.267 | ||||
totaal | 7.087 | 1.273 |
We krijgen van het Rijk extra geld voor de uitvoering van specifieke taken. Voor deze taken krijgen wij geld van het Rijk dat alleen voor deze taken mag worden ingezet.
De inkomsten voor 2020 staan op het programma financiën. De inkomsten vanaf 2021 en de uitgaven staan op de andere programma's
Extra toeristenbelasting Floriade
Vanwege de bezoekers van de Floriade in 2022 verwachten we eenmalig hogere inkomsten bij de toeristenbelasting.
Inzet stelpost volumegroei Jeugd en Wmo
Voor de jaren 2023 en 2024 is er binnen onze begroting nog ruimte gereserveerd voor volumegroei voor de jeugdzorg en Wmo. De kosten van de jeugdzorg en Wmo zijn bij deze begroting zo realistisch mogelijk bijgesteld. Deze stelpost kan daarom vrijvallen
Lagere rentekosten
De marktrente blijft laag. Hierdoor dalen de rentekosten voor de gemeente ook.
Verlagen egalisatiereserves gesubsidieerde instellingen
Gesubsidieerde instellingen mogen een egalisatiereserve hebben. Hierin zit subsidiegeld dat ze van ons hebben gekregen maar nog niet hebben uitgegeven. De egalisatiereserve mag een omvang hebben van maximaal 10% van de subsidie inkomsten. Dit staat in de subsidieverordening.
Een aantal partners heeft een grotere egalisatiereserve. Wij gaan de komende jaren samen met de subsidiepartners de reserves afbouwen naar maximaal 10%. We verwachten dat dit de komende 5 jaar ongeveer € 750.000 aan kosten bespaard in onze begroting.
Fonds stedelijke vernieuwing
Vanuit de winstafdracht van het grondbedrijf 2019 wordt 20% ingezet voor projecten van het Fonds Stedelijke Vernieuwing. Dit is zo afgesproken in het coalitieakkoord. De winstafdracht was € 32,2 miljoen.
Winstafdracht grondbedrijf 2019
In 2019 heeft het grondbedrijf een winst gemaakt van € 32,2 miljoen. De winst wordt bij de begroting verdeeld naar de beleidsvoornemens: stedelijke vernieuwing (20%) en beheer en onderhoud (€ 2 miljoen). Door de financiële situatie is er geen ruimte om te sparen.
Bij de Perspectiefnota 2021 is het geld vastgehouden. Toen was nog onduidelijk wat de effecten van de coronapandemie waren op onder andere het grondbedrijf. De middelen blijken hiervoor niet nodig te zijn en worden nu ingezet
Tekort saldireserve dekken uit buffer
Ons risicoprofiel ligt circa € 10 miljoen hoger dan het aanwezige weerstandsvermogen in de saldireserve. De buffer dient als achtervang hiervoor. Om goed inzicht te geven in hoe groot de buffer is hevelen we deze middelen over naar de saldireserve
bedragen x € 1.000 | |||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
compensatie coronakosten | 9.220 | 1.972 | 37 | 38 | 40 |
reclame-inkomsten openbare ruimte | -690 | -123 | |||
toeristenbelasting | -406 | ||||
totaal | 8.124 | 1.850 | 37 | 38 | 40 |
Compensatie coronakosten
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|
diverse beleidsterreinen | 8.086 | ||||
uitstel opschalingskorting | 840 | 1.936 | |||
verkiezingen | 294 | 36 | 37 | 38 | 40 |
totaal | 9.220 | 1.972 | 37 | 38 | 40 |
We maken extra kosten en verliezen inkomsten door de coronacrisis. We krijgen hiervoor compensatie van het Rijk. Het Rijk en de VNG hebben hier afspraken over gemaakt. Het gaat hier niet alleen om de nadelen voor de gemeente. Ook de verliezen voor de partners in de stad worden hiermee (deels) gecompenseerd.
Het ministerie van Binnenlandse zaken heeft aangekondigd dat ze deels achteraf willen afrekenen op basis van de werkelijke tekorten.
Er zijn inmiddels 2 steunpakketten toegekend. De middelen hebben wij ingezet voor het dekken van de nadelen in onze begroting.
We hebben nog niet alle corona-effecten in beeld. Daarom reserveren we de middelen die nu nog niet zijn ingezet.
Reclame-inkomsten openbare ruimte
Door de coronacrisis is de reclamemarkt fors gekrompen. Hierdoor hebben wij de geplande aanbesteding voor reclame in de openbare ruimte moeten uitstellen. We hebben afspraken gemaakt met de huidige exploitant. We verlengen het lopende contract tot en met 1 april 2021.
De opbrengsten zijn hierdoor wel lager dan begroot. Deze worden nu over een langere periode uitgesmeerd. De opbrengsten in 2020 zijn hierdoor € 690.000 lager. In 2021 zijn de opbrengsten over het eerste kwartaal € 122.500 lager.
Het is onzeker of de marktomstandigheden per 1 april beter zijn dan nu. Dat betekent dat ook de structurele opbrengsten onzeker zijn. Hiervoor hebben wij een risico opgenomen in de risicoparagraaf.
Toeristenbelasting
Vanaf 1 mei hebben we de toeristenbelasting ingevoerd.
Door de coronacrisis verwachten wij het eerste jaar minder inkomsten. Het Kabinet geeft hier gedeeltelijke compensatie voor.
bedragen x € 1.000 | |||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
actualisatie meerjarenprogramma Almere 2.0 | 577 | ||||
bedrijfsvoering belastingen & uitkeringen | |||||
bestedingsplan Fonds Stedelijke Vernieuwing | 1.160 | 7.761 | |||
correctie accres gemeentefonds | |||||
stelpost onvoorzien 2021 | |||||
terugdraaien inzet buffer | -19.888 | ||||
we hebben de indeling van de begroting verbeterd | -85.249 | -85.205 | -85.158 | -85.030 | |
administratieve bijstellingen | 910 | 718 | 722 | 692 | 707 |
loon- en prijscompensatie | 2.349 | 6.242 | 6.290 | 6.191 | 6.155 |
totaal |
Actualisatie meerjarenprogramma Almere 2.0
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|
bijdrage overheden | 5.531 | 2.232 | |||
dotatie reserve FVA | -5.531 | -2.232 | |||
dotatie reserve investeringen openbare ruimte | 2.957 | -5.260 | -1.260 | -1.310 | -1.810 |
onttrekking reserve FVA | -2.380 | 5.260 | 1.260 | 1.310 | 1.810 |
totaal | 577 |
In deze begrotingswijziging ziet u de actualisatie van het meerjarenprogramma van Almere 2.0. Er zijn 2 veranderingen:
- de planning van de lopende projecten is aangepast;
- er zijn nieuwe projecten opgevoerd voor de jaren 2021 - 2025.
Een toelichting over deze projecten staat in de paragraaf Fonds Verstedelijking Almere.
Bedrijfsvoering belastingen & uitkeringen
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|
aanvraag fte belastingen | -150 | -150 | -150 | -150 | |
dekking vervolgingsopbrengsten | 150 | 150 | 150 | 150 | |
totaal |
Door de groei van de stad in de afgelopen jaren is de huidige capaciteit van de afdeling belastingen niet meer voldoende. Er zijn 2 extra fte's nodig. Zonder deze uitbreiding wordt de tijdigheid en kwaliteit van de dienstverlening aangetast. Deze kosten worden gedekt uit hogere vervolgingsopbrengsten.
Bestedingsplan Fonds Stedelijke Vernieuwing 2020
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|
Ontrekking FSV | 1.621 | ||||
onttrekking reserve | 1.160 | ||||
onttrekking reserve FSV | 6.140 | ||||
totaal | 1.160 | 7.761 |
Met deze begrotingswijziging actualiseren wij de budgetten van het Fonds Stedelijke Vernieuwing in 2020 en 2021. Hiermee voegen we ook de middelen toe die in 2019 niet meer uitgegeven konden worden.
Deze kosten dekken we uit de reserve Fonds Stedelijke Vernieuwing. Die onttrekking staat bij het programma Financiën.
Het bestedingsplan 2021 is opgenomen bij het onderdeel Opgaven in deze begroting.
Correctie accres gemeentefonds
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|
lagere inkomsten | -921 | ||||
lagere kosten | 921 | ||||
totaal |
Uit controle van de budgetten blijkt dat het accres op het gemeentefonds en de stelpost accres in 2024 te hoog zijn geraamd. Dit is nu gecorrigeerd
Stelpost onvoorzien 2021
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|
a. stelpost onvoorzien | -485 | ||||
b. inzet saldireserve | 485 | ||||
totaal |
a. stelpost onvoorzien
We hebben een stelpost onvoorzien voor uitgaven die we niet verwachten. Hieruit kunnen onverwachte uitgaven worden betaald zonder dat de raad een besluit hoeft te nemen. De stelpost onvoorzien is € 2,25 per inwoner. Op 1 januari 2021verwachten we 215.445 inwoners te hebben. De stelpost onvoorzien is € 485.000.
b. inzet saldireserve
De stelpost onvoorzien betalen we uit de saldireserve.
Terugdraaien inzet buffer
We hebben bij de begroting 2020 en de perspectiefnota 2021 al € 20 miljoen ingezet uit onze buffer. We draaien de inzet nu terug. We willen in de begroting per jaar laten zien wat we werkelijk tekort komen. De inzet van de buffer vertroebeld het beeld.
We hebben de indeling van de begroting verbeterd
De gemeenteraad wil graag een totaalbegroting. In de totaalbegroting staat waar wij ons geld aan uitgeven. Dit moet zo duidelijk mogelijk zijn. We hebben daarom de onderdelen en activiteiten per programma aangepast. Ook hebben we inkomsten uit het gemeentefonds voor specifieke taken op de raadsprogramma's neergezet waar de kosten staan. Deze inkomsten stonden op het programma financiën.
Administratieve bijstellingen
Bij de actualisatie van de meerjarenbegroting heeft een administratieve herordening van budgetten plaatsgevonden. Sommige budgetten verschuiven hierdoor over de raadsprogramma’s heen. Het betreft een veelvoud aan wijzigingen met een administratieve oorzaak.
Loon- en prijscompensatie
De budgetten zijn aangepast naar aanleiding van de loon- en prijsontwikkeling.