Bewaken van de balans tussen goed en betaalbaar onderhoud van de openbare ruimte
De openbare ruimte, met onze straten, parken, oppervlaktewater en pleinen, vervult haar functie normaal gesproken bijna als vanzelfsprekend. De afgelopen periode hebben we met zijn allen bewuster ervaren dat het een belangrijk deel van onze leefomgeving is. Een leefomgeving die zich in Almere kenmerkt door het vele groen, rijk is aan oppervlaktewater en vele recreatieve (fiets)paden kent. Met het beheren van deze leefomgeving zorgen we ervoor dat we de openbare ruimte optimaal kunnen gebruiken. De doelen die we in het beheer nastreven leggen we vast in de vernieuwde Visie Openbare Ruimte en in de beleidskaders die we ontwikkelen en hebben ontwikkeld.
Dit neemt niet weg dat de staat van onze gemeentefinanciën ons steeds weer voor de uitdaging stelt om kritisch te kijken naar de betaalbaarheid van het beheer van onze stad. Dit mag niet ten koste gaan van de veiligheid van bijvoorbeeld onze bruggen, steigers en wegen. Tegelijkertijd nemen onze ambities met betrekking tot het onderhouden van de stad steeds verder toe. We willen dit zo duurzaam, klimaatbestendig en inclusief mogelijk doen, waarbij we zo goed mogelijk luisteren naar onze bewoners. Dit vraagt ons om voortdurend te balanceren tussen al deze belangen.
De financiële positie van de gemeente maakt het noodzakelijk om geld te besparen. We besparen daarom op onderhoud. Dit doen we door vervangingsinvesteringen 1 jaar uit te stellen en groot onderhoudsprojecten in de Hoven en de Marken 2 jaar uit te stellen. We blijven wel doen wat noodzakelijk is om de veiligheid te waarborgen. Ook houden wij ons aan de contractuele afspraken die al zijn gemaakt. Dat betekent bijvoorbeeld dat wij ervoor kiezen niet het hele wegdek van een dreef te vervangen, maar alleen de scheuren te repareren. Het uitstellen van projecten vraagt meer correctief onderhoud om veiligheidsrisico’s te voorkomen. Daarnaast zien we de achterstand met betrekking tot het beheer en onderhoud van de openbare ruimte verder oplopen. Bij financiële meevallers wordt er in de eerste plaats gekeken hoe we deze achterstand kunnen inlopen.
We gaan verder met het professionaliseren van de keten rondom dierenwelzijn in Almere
In 2021 gaan we verder met het professionaliseren van de Almeerse keten voor dierenhulpverlening. Hierbij gaan we uit van het dierenwelzijnsbeleid dat op dit moment geëvalueerd en geactualiseerd wordt. Een belangrijk aandachtspunt is het verbeteren van onze communicatie. Hiervoor ontwikkelen we een online platform waarop bewoners en organisaties terecht kunnen voor al hun vragen over dierenwelzijn en ecologie. Verder blijven we alert op de positie van het dierenasiel, die als gevolg van de coronacrisis opnieuw onder druk is komen te staan. Een bijkomend aandachtspunt is dat mede door corona de bereidheid af lijkt te nemen om vrijwilligerswerk te doen bij dierenopvangorganisaties. Waar mogelijk denken we met hen mee om te voorkomen dat niet meer voldaan kan worden aan de wettelijke taak om dieren op te vangen.
We houden de stad schoon
Wij maken de stad elke dag schoon. In de Visie Schoon schrijven wij op hoe we de stad in de komende jaren schoon willen maken en houden. Wij schrijven deze visie niet alleen. Dit doen we samen met inwoners. Dit vinden wij belangrijk omdat zij elke dag te maken hebben met het schoononderhoud. We spreken over hun ervaringen en wensen, en leren van hen. Dit moet ons helpen ons werk nog beter te doen.
We vinden duurzaamheid belangrijk
Daarom hebben we een Duurzaamheidsagenda opgesteld. Hierin staan acties die ons helpen om te voldoen aan de nationale (klimaat)doelstellingen. De doelstelling is om in 2030 de CO2-uitstoot met 49% te verminderen en in 2050 met 95%. Dit doen we op verschillende manieren. We gaan op sommige terreinen verder op de ingeslagen weg en waar nodig starten we nieuwe projecten en initiatieven op. We willen ervoor zorgen dat duurzaamheid nog meer onderdeel wordt van hoe we als organisatie werken.
In 2021 werken we samen met onze partners zoals de provincie en het Rijk aan een circulaire economie en hernieuwbare energie. We willen meer afgedankte producten uit de lokale en regionale reststromen opnieuw gebruiken. Hiervoor werken we aan een circulair Ambachtcentrum en een sorteerhub op De Vaart. Daarnaast toetsen we aanvragen van bewoners, bedrijven en maatschappelijke instellingen voor financiering van nieuwe hernieuwbare energieprojecten. Meer informatie over deze en andere duurzame projecten kunt u vinden in de paragraaf Fonds Verstedelijking Almere .
We werken aan de introductie van een nieuw afvalinzamelsysteem
We willen onze scheidingsresultaten verder verbeteren en de kosten voor afvalinzameling en -verwerking verlagen. We hebben daarom begin 2020 een voorstel voor een nieuw afvalinzamelsysteem aan u voorgelegd. Zodra u daar een besluit over heeft genomen gaan wij aan de slag met de implementatie daarvan. Zo vervangen we bijvoorbeeld vuilniswagens die niet langer meer mee kunnen. We gaan ook aan de gang met het plaatsen van meer ondergrondse en bovengrondse containers in de hoogbouw. Dit moet inwoners helpen in het beter scheiden van afval zodat meer grondstoffen hergebruikt kunnen worden. Dit moet leiden tot een kostenbesparing, ook door een efficiëntere werkwijze.
We gaan in 2021 een meerjarig uitvoeringsprogramma opstellen rondom de Mobiliteitsvisie
Een goede infrastructuur (voet- en fietspaden, wegen en busbanen) is belangrijk. Almere heeft dat in haar bestaan goed voor elkaar gekregen met haar grotendeels gescheiden vervoerssysteem. De Mobiliteitsvisie Almere 2020-2030 vertelt hoe we het vervoerssysteem nog beter willen laten werken en hoe we het systeem willen verduurzamen. Het is een verhaal over betere wandel- en fietsverbindingen, over snel openbaar vervoer en over autovervoer dat minder gebruik maakt van fossiele brandstoffen en meer van bijvoorbeeld elektriciteit of waterstof. De Almeerse Mobiliteitsvisie kijkt niet alleen naar vervoer binnen Almere. We willen versterken wat we al hebben.
Daarnaast gaan we in 2021 ook twee grotere projecten realiseren:
- De snelfietsroute Spoorbaanpad
- De overkapping van busstation ’t Oor
Zoals in de nieuwe visie staat verschuift de toekomstige MIPA opgave naar een bredere mobiliteitsopgave. Hier gaan we in 2021 mee beginnen en we nemen daarin ook de voorgestelde maatregelen uit het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit mee.