We zetten creatieve en nieuwe manieren in om nieuw personeel te werven
De krapte op de arbeidsmarkt maakt het namelijk moeilijk om goede mensen aan te trekken. Dit is vooral zo bij ICT, financiën en in het ruimtelijk domein. Ook het aantrekken van goede managers en vrouwen voor topposities blijft lastig. We proberen daarom dingen anders te doen om ons te onderscheiden. We gaan bijvoorbeeld met kandidaten de stad in, naar het Floriadeterrein of organiseren korte koffiegesprekken. Dit doen we om mensen enthousiast te maken over Almere.
We willen in 2021 dat medewerkers nog meer betrokken zijn bij hun werk
De waardering voor de gemeente als werkgever is hoog. We hebben twee werkbelevingsonderzoeken in 2020 uitgevoerd waaruit dit blijkt. Uit het onderzoek blijkt dat er veel waardering is voor de leidinggevenden en een hoge sociale veiligheid. De onderwerpen waar we aandacht voor hebben zijn de hoge werkdruk en de samenwerking tussen afdelingen.
Wij willen gelijke kansen voor iedereen
We hebben in 2020 het Charter Diversiteit getekend. Hiermee zetten we ons nog duidelijker in voor gelijke kansen voor iedereen. Het mag niet uitmaken wat je achtergrond, seksuele geaardheid of politieke voorkeur is. Wij geloven dat een divers personeelsbestand leidt tot de beste resultaten. Maar ook dat het zorgt voor goede verbinding met onze stad.
Ook in 2021 blijven we werken aan het versterken van de informele aanpak
In Almere werken we al een aantal jaar met de informele aanpak. Dit komt erop neer dat we op een informele manier contact met onze inwoners hebben. Als er een probleem is sturen we geen brief, maar pakken we de telefoon. We blijven medewerkers hierin trainen en opleiden. De gesprekken monitoren en evalueren we. Dit doen we zodat we leren van wat we misschien nog fout doen om het in de toekomst nog beter te doen.
We kijken of we echt het juiste besluit hebben genomen
De behandeling of afwijzing van een bezwaar zetten we niet in als middel om ons gelijk te halen. Het gaat ons om het nemen van de juiste besluiten. We toetsen besluiten daarom meerdere malen. De persoon die de beslissing heeft genomen is hierbij in de lead. De jurist kan ondersteunen wanneer dit nodig is. Deze aanpak draagt bij aan een betere en informele afhandeling van bezwaren. Daarnaast leidt dit tot een betere kwaliteit van besluiten.
Wij passen onze software en de apparatuur aan
Het coronavirus heeft een enorme invloed. Niet alleen op de samenleving maar ook hoe wij ons werk uitvoeren. Wij breiden in 2021 de mogelijkheden van Microsoft Teams daarom verder uit. Dit is een grote opgave die nodig is omdat het gebruik door het thuiswerken toeneemt. Thuiswerken zal voor de ambtenaren steeds normaler worden.
Een andere grote en risicovolle opdracht is de vervanging van alle applicaties in het domein Zorg & Welzijn. We willen op tijd klaar zijn voor de invoering in 2022. In 2021 gaan we hiermee aan de slag.
Tot slot wil de organisatie stappen maken op het gebied van datagedreven werken. Hiervoor zijn we gestart met het programma “Gegevensmanagement”. Met daarin een team van Business Intelligence-specialisten die dit gaan uitwerken.
We brengen ons archief op orde
In 2021 gaan we verder waar we in 2020 mee zijn begonnen. Dat is de uitvoering van het opgestelde “plan van aanpak verbetering informatiebeheer en archivering”. Het plan beschrijft hoe wij de informatiebeheer en de archivering op orde willen brengen. We geven concreet aan hoe wij als organisatie digitaal gaan werken. We hebben continu aandacht voor verbetering op het gebied van informatiebeheer en archivering.
We gaan zorgvuldig om met de informatie van onze inwoners
We bezitten veel gegevens over de inwoners van Almere. Wij gaan daar voorzichtig mee om. Daarom hebben we als gemeentelijke overheid een grote verantwoordelijkheid op gebied van informatieveiligheid en privacy. De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) geeft aan hoe we om moeten gaan met persoonsgegevens zowel intern als extern. Het vraagt van ons voortdurende inspanning om aan de gestelde eisen te blijven voldoen. Zo hebben we bewustwordingscampagnes gehouden onder de medewerkers. We denken na over onze volgende stap op de lange termijn. Met als doel dat iedere medewerker zich bewust is van het feit hoe om te gaan met informatie.