bedragen x € 1.000
risico's | restrisico | kans | risicobedrag | risicobedrag | verschil |
---|---|---|---|---|---|
belangrijkste risico's | |||||
Floriade businesscase | 42.000 | div | 26.600 | 13.300 | 13.300 |
Floriade grondexploitatie | 7.200 | div | 2.682 | 2.482 | 200 |
garantstelling Huisvuilcentrale | 37.300 | pm | pm | pm | |
indexatie beheer en onderhoud | 5.000 | 40% | 2.000 | 3.000 | -1.000 |
vertrouwelijke risico's | 614 | 30% | 223 | 23 | 200 |
overige risico's | 1.100 | 50% | 540 | 360 | 180 |
totaal | 93.214 | 44% | 33.045 | 19.165 | 12.880 |
Floriade businesscase
Rondom het Floriade evenement zijn diverse risico's te onderscheiden. Deze risico's monitoren we en indien nodig worden beheersmaatregelen getroffen. Op 18 juli 2020 heeft de Raad ingestemd met het scenario doorgaan. Afgelopen periode is de risicoanalyse geactualiseerd. Hieruit blijkt dat het risicobedrag stijgt met € 13,3 miljoen ten opzichte van het risicobedrag dat was opgenomen in de Programmarekening 2019. Dit wordt voor een belangrijk deel veroorzaakt doordat de risico’s met betrekking tot de sponsoropbrengsten en ticketopbrengsten zijn verhoogd. Daarnaast is een risico opgenomen voor onvoorziene kosten bij de BV. Een nadere toelichting op het risico Floriade is terug te vinden in de paragraaf Floriade .
Beheersmaatregelen
Voor de onderliggende deelrisico’s gelden verschillende beheersmaatregelen. Hierop wordt in de paragraaf Floriade een nadere toelichting gegeven.
Floriade grondexploitatie
Het risico van de grondexploitatie Floriade is gebaseerd op:
- de algemene marktrisico’s binnen het plan. De algemene marktscenario’s die van toepassing zijn, zijn gebaseerd op de laatst bestuurlijk vastgestelde MPGA;
- een totaaloverzicht van het risicoprofiel opgebouwd uit gewogen projectrisico’s, gewogen projectkansen en algemene marktrisico’s;
- een toelichting op de projectrisico’s en projectkansen. Hierbij worden de aard, omvang, kans van optreden en beheersmaatregelen vermeld;
- niet verrekenbare btw in verband met het evenement.
Het risico is met € 0,2 miljoen gestegen ten opzichte van de Programmarekening 2019. Dit wordt veroorzaakt door het extra risico dat naar voren is gekomen vanuit de besluitvorming van het Raadsvoorstel permanent vastgoed Floriade. Een nadere toelichting op de overige risico’s in de grondexploitatie Floriade zijn terug te vinden in het MPGA 2020.
Beheersmaatregelen
In deze fase van het proces zijn er nog geen beheersmaatregelen getroffen.
HVC
De gemeente Almere bezit 5,9% van de aandelen van de huisvuilcentrale (HVC) en heeft samen met de andere aandeelhouders een garantstelling afgegeven. Almere staat garant voor de langlopende leningen, zoals overeengekomen bij de aanvang van de HVC in 1996. De omvang van de leningen op 31 december 2019 is € 628 miljoen (€ 37,3 miljoen voor Almere op basis van 5,9% aandelen).
Het plafond voor alle aandeelhouders samen is € 670 miljoen. Dat betekent dat bij een faillissement het maximale risico voor Almere € 39,5 miljoen is (op basis van 5,9% aandelen).
Beheersmaatregelen
Omdat er de afgelopen jaar vele veranderingen in de afvalmarkt zijn geweest maakt de HVC op dit moment een omslag door. Daarom heeft de aandeelhoudersvergadering van HVC besloten om diverse beheersmaatregelen door te voeren, zoals:
- een kredietplafond voor de garantstelling van € 670 miljoen;
- diversificatie van de activiteiten, waarbij voor nieuwe investeringen geldt dat slechts de kernactiviteiten van de HVC onder garantstelling vallen. Deze activiteiten komen voort uit de wettelijke taken met betrekking tot het afvalstoffendomein. Voor overige projecten/investeringen zijn aandeelhouders niet verplicht om te mee te doen. Hiervoor dient aparte financiering te worden aangetrokken;
- er is een ombuigingsprogramma doorgevoerd.
De wethouder Financiën is namens de gemeente Almere afgevaardigde in de Algemene Leden Vergadering en werkt daarbij in de voorbereiding samen met andere Flevolandse aandeelhouders. Via de aandeelhoudersvergadering oefent de gemeente Almere invloed uit op het beleid van de HVC.
Financiële inschatting
Het restrisico is gelijk aan de garantstelling. Deze bedraagt € 37,3 miljoen. Het risicobedrag nemen we op als pro memorie; de kosten komen maar we weten nog niet hoeveel. We verwachten de komende jaren geen direct risico. De afgelopen jaren heeft de HVC samen met de aandeelhouders de strategie aangepast en beheersmaatregelen genomen. De HVC laat daardoor een positief resultaat zien en de som van de leningen onder garantstelling daalt.
Indexatie beheer en onderhoud
We lopen het risico dat wij niet aan onze beleidsnormen voor het beheer en onderhoud kunnen voldoen. Dit komt door prijsstijgingen, waardoor we met hetzelfde budget minder kunnen doen. De prijsstijging in de markt is namelijk hoger dan de loon- en prijscompensatie die wij via het gemeentefonds ontvangen.
Beheersmaatregelen
Wij hebben geen directe invloed op de prijsstijgingen, dit is een gevolg van de markt. Het is mogelijk om op twee manieren om te gaan met de hogere indexatie:
- De hogere indexatie oplossen binnen de huidige budgetten. We sturen dan bij op de programmering. Bijvoorbeeld door het aanpassen van kwaliteitsniveaus of het uitstellen van projecten waar dat mogelijk is.
- De budgetten voor beheer en onderhoud verhogen om tegemoet te komen aan de prijsstijgingen. Dit betekent dat er dan ergens anders meer moet worden bezuinigd.
Financiële inschatting
Als de prijsstijgingen zich zo voortzetten leidt dit tot een tekort op het beheer en onderhoud van structureel € 5 miljoen. De kans dat dit zich voordoet is ingeschat op 40%. Het percentage is lager ingeschat dan bij de programmarekening omdat we de inflatie zien dalen.
Vertrouwelijke risico's
De vertrouwelijke risico’s zijn toegelicht in de raadsbrief vertrouwelijke risico’s die als bijlage bij deze programmabegroting is meegestuurd. Openbaarmaking van deze risico’s kunnen een negatieve invloed hebben op de onderhandelingspositie van de gemeente. Daarom worden ze hier niet toegelicht.
Overige risico's
De overige risico's betreffen risico's waarvan het individuele risicobedrag van beperkte omvang is. Voor dit programma zijn het twee risico's.
- De ontwikkelingen op de afvalmarkt: door verschillende ontwikkelingen krijgen we mogelijk te maken met hogere verwerkingskosten en/of lagere baten. Daarnaast is het tarief afvalstoffenbelasting van het Rijk op het restafval nog onbekend.
- Het contract voor gladheidsbestrijding: door een ongunstig contract komen we in 2021 misschien geld tekort. Dit is mede afhankelijk van de winterse omstandigheden. Na een nieuwe aanbesteding, die pas in het najaar van 2021 plaats kan vinden, weten we of dit structureel opgelost kan worden.