bedragen x € 1.000 | |||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
besparingen parkeren | 550 | 550 | 550 | ||
Fonds Stedelijke Vernieuwing | 150 | 1.836 | |||
incidentele besparing beheer en onderhoud | 8.000 | 1.000 | -500 | -500 | |
totaal | 150 | 9.836 | 1.550 | 50 | 50 |
Besparing parkeren: digitaal handhaven en fietsenstallingen
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|
a/b. parkeren blauwe zone en digitaal handhaven | 350 | 350 | 350 | ||
c. fietsenstallingen | 200 | 200 | 200 | ||
totaal | 550 | 550 | 550 |
a. Parkeren blauwe zone
We gaan de blauwe parkeerzones omzetten in betaald straatparkeren. Dit zal leiden tot een betere benutting van de bestaande parkeercapaciteit. Ook zullen de inkomsten van de naheffingen, die anders naar het Rijk vloeien, ten gunste van de gemeente komen. Voor de bewoners van die zones wordt de gratis ontheffing omgezet in een gratis vergunning.
b. Digitaal handhaven
We gaan het proces van het betaald parkeren (verder) digitaliseren. Hierdoor kunnen we de handhaving van het straatparkeren effectiever en efficiënter uitvoeren. Dit kan dan met behulp van scanvoertuigen.
Maatregelen a en b leveren samen een structureel voordeel op van € 350.000.
c. Fietsenstallingen
Fietsen en het bezoeken van de stad met de fiets is populair. We willen onze bezoekers die met de fiets komen maximaal faciliteren. Door het plaatsen van tourniquets (automatische toegangscontrole) kunnen de stallingen 24x7 open blijven. Er zijn hiermee goede ervaringen opgedaan in Almere Buiten. Er is dan geen personeel meer nodig om de stallingen te bezetten. Dit levert een structureel voordeel op van € 200.000.
Fonds Stedelijke Vernieuwing
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|
bedrijventerreinen | 150 | 836 | |||
projecten Haven/Buiten | 1.000 | ||||
totaal | 150 | 1.836 |
In 2020 gaan we drie projecten niet uit het fonds stedelijke vernieuwing betalen, wat € 150.000 bespaart. Het gaat om het fietspad Vlotburgweg, bereikbaarheidsmaatregelen openbaar vervoer aan de Stichtsekant en de bewegwijzering aan de Veluwse, Gooise en Lagekant.
Daarnaast gaan we in 2021 € 1,8 miljoen besparen door projecten die gepland stonden voor 2021 uit te stellen. Het gaat om de projecten De Vaart 1-3: reconstructie Vlotbrugweg, Steiger: nieuwe fietspadverbinding, OV-bereikbaarheidsmaatregelen voor bedrijventerreinen. Hiermee besparen we € 0,8 miljoen. De overige € 1 miljoen wordt gerealiseerd door projecten in Almere Haven/Buiten uit te stellen.
Incidentele besparing beheer en onderhoud
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|
a. uitstellen projecten | 8.500 | 1.500 | |||
b. noodmaatregelen | -500 | -500 | -500 | -500 | |
totaal | 8.000 | 1.000 | -500 | -500 |
Gezien de noodzakelijke bezuinigingsopgave is ervoor gekozen om waar mogelijk onderhoudsprojecten uit te stellen. Dit is niet voor alle projecten mogelijk. De fysieke veiligheid is leidend en we willen geen kapitaalvernietiging van ons areaal. Ook respecteren we vanzelfsprekend de al afgesloten contracten. Door projecten uit te stellen besparen we in 2021 en 2022 totaal € 10 miljoen. Het gevolg is dat de onderhoudsachterstand ('boeggolf') verder oploopt. Op plekken zal een verslechtering van de openbare ruimte optreden. Om de veiligheid te waarborgen is structureel een bedrag van € 0,5 miljoen nodig. Voor meer informatie wordt verwezen naar de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen en de bijlage bestedingsplan groot onderhoud en vervangingen.