bedragen x € 1 miljoen | ||||||||
activiteit | lasten 2021 | baten 2021 | lasten 2022 | baten 2022 | lasten 2023 | baten 2023 | lasten 2024 | baten 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Apparaatskosten | 1,1 | 1,1 | 1,1 | 1,1 | ||||
Ozb - Eigenaren niet woningen | 11,7 | 11,9 | 12,0 | 12,2 | ||||
Ozb - Eigenaren woningen | 1,0 | 27,4 | 1,0 | 28,0 | 1,0 | 28,6 | 1,0 | 29,3 |
Ozb gebruikers | 8,5 | 8,7 | 8,8 | 8,9 | ||||
Precariobelasting | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | ||||
Resultaat vervolging | 0,8 | 0,8 | 0,8 | 0,8 | ||||
Invorderingskosten | 1,1 | 1,1 | 1,1 | 1,1 | ||||
Toeristenbelasting | 1,1 | 1,2 | 1,1 | 1,1 | ||||
totaal | 3,2 | 49,8 | 3,2 | 50,8 | 3,2 | 51,6 | 3,2 | 52,6 |
Apparaatskosten
bedragen x € 1 miljoen | ||||||||
lasten 2021 | baten 2021 | lasten 2022 | baten 2022 | lasten 2023 | baten 2023 | lasten 2024 | baten 2024 | |
a.loon | 1,1 | 1,1 | 1,1 | 1,1 | ||||
totaal | 1,1 | 0,0 | 1,1 | 0,0 | 1,1 | 0,0 | 1,1 | 0,0 |
Het jaarlijks taxeren en voorzien van een actuele WOZ-waarde van alle objecten binnen gemeente Almere. WOZ staat voor waarde onroerende zaken. Het zorgdragen voor een juiste, volledig en tijdige belastingheffing door het actueel houden van de belastingplichtigenadministratie en voor inning van de belastingen. |
---|
Beïnvloedbaarheid
Het bepalen van de WOZ-waarde is een wettelijke taak van de gemeente. De Waarderingskamer houdt toezicht en geeft toestemming om de onroerende zaakbelasting (OZB) op aanslag te brengen. Vindt de uitvoering niet altijd op een voldoende niveau plaats loopt de gemeente een aanmerkelijk risico. |
---|
OZB - Eigenaren Niet woningen
bedragen x € 1 miljoen | ||||||||
lasten 2021 | baten 2021 | lasten 2022 | baten 2022 | lasten 2023 | baten 2023 | lasten 2024 | baten 2024 | |
l.belasting | 11,7 | 11,9 | 12,0 | 12,2 | ||||
totaal | 0,0 | 11,7 | 0,0 | 11,9 | 0,0 | 12,0 | 0,0 | 12,2 |
Dit zijn inkomsten als gevolg van de heffing van OZB die wordt opgelegd aan eigenaren van bedrijfspanden. Deze inkomsten zijn vrij inzetbaar binnen de gemeentelijke begroting |
---|
Beïnvloedbaarheid
De belastingopbrengsten kunnen worden beïnvloed door het tarief aan te passen. Wel is in het coalitieakkoord afgesproken dat de belastingtarieven in principe niet meer mogen stijgen dan de jaarlijkse inflatie. Een keuze is om deze belasting niet te heffen. |
---|
OZB - Eigenaren woningen
bedragen x € 1 miljoen | ||||||||
lasten 2021 | baten 2021 | lasten 2022 | baten 2022 | lasten 2023 | baten 2023 | lasten 2024 | baten 2024 | |
a.loon | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | ||||
l.belasting | 27,4 | 28,0 | 28,6 | 29,3 | ||||
totaal | 1,0 | 27,4 | 1,0 | 28,0 | 1,0 | 28,6 | 1,0 | 29,3 |
Dit zijn inkomsten als gevolg van de heffing van OZB die wordt opgelegd aan woning-eigenaren. Deze inkomsten zijn vrij inzetbaar binnen de gemeentelijke begroting. |
---|
Beïnvloedbaarheid
De belastingopbrengsten kunnen worden beïnvloed door het tarief aan te passen. Wel is in het coalitieakkoord afgesproken dat de belastingtarieven in principe niet meer mogen stijgen dan de jaarlijkse inflatie. Een keuze is om deze belasting niet te heffen. |
---|
OZB gebruikers
bedragen x € 1 miljoen | ||||||||
lasten 2021 | baten 2021 | lasten 2022 | baten 2022 | lasten 2023 | baten 2023 | lasten 2024 | baten 2024 | |
l.belasting | 8,5 | 8,7 | 8,8 | 8,9 | ||||
totaal | 0,0 | 8,5 | 0,0 | 8,7 | 0,0 | 8,8 | 0,0 | 8,9 |
Dit zijn inkomsten als gevolg van de heffing van OZB niet-woningen die wordt opgelegd aan huurders van bedrijfspanden. Deze inkomsten zijn vrij inzetbaar binnen de gemeentelijke begroting. |
---|
Beïnvloedbaarheid
De belastingopbrengsten worden beïnvloed door het tarief aan te passen. Wel is in het coalitieakkoord afgesproken dat de belastingtarieven in principe niet meer mogen stijgen dan de jaarlijkse inflatie. Een keuze is om deze belasting niet te heffen. |
---|
Precariobelasting
bedragen x € 1 miljoen | ||||||||
lasten 2021 | baten 2021 | lasten 2022 | baten 2022 | lasten 2023 | baten 2023 | lasten 2024 | baten 2024 | |
m.grond | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | ||||
totaal | 0,0 | 0,2 | 0,0 | 0,2 | 0,0 | 0,2 | 0,0 | 0,2 |
Precariobelasting moet worden betaald voor het gebruik van gemeentegrond, bijvoorbeeld voor het plaatsen van een container, uithangbord of bouwsteiger. Deze middelen zijn vrij inzetbaar binnen de gemeentelijke begroting. |
---|
Beïnvloedbaarheid
De belastingopbrengsten kunnen worden beïnvloed door het tarief bij te stellen. |
---|
Resultaat vervolging
bedragen x € 1 miljoen | ||||||||
lasten 2021 | baten 2021 | lasten 2022 | baten 2022 | lasten 2023 | baten 2023 | lasten 2024 | baten 2024 | |
l.belasting | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | ||||
n.overige baten | 0,8 | 0,8 | 0,8 | 0,8 | ||||
totaal | 0,0 | 0,8 | 0,0 | 0,8 | 0,0 | 0,8 | 0,0 | 0,8 |
Inwoners die hun belasting in eerste instantie niet kunnen of willen betalen, ontvangen na verloop van tijd een aanmaning en daarna een dwangbevel. Dit zijn opbrengsten die hier uit voortkomen. |
---|
Beïnvloedbaarheid
Actiever inzetten op vervolging kan zorgen dat opbrengsten toenemen. Hiermee stijgen ook de uitvoeringskosten. De mate waarin dit extra geld oplevert, hangt af van de mate van effectiviteit van het proces. De betalingsmoraal in de stad is een niet beïnvloedbare factor. |
---|
Invorderingskosten
bedragen x € 1 miljoen | ||||||||
lasten 2021 | baten 2021 | lasten 2022 | baten 2022 | lasten 2023 | baten 2023 | lasten 2024 | baten 2024 | |
e.beheer | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||||
g.inkoop en overig | 0,4 | 0,4 | 0,4 | 0,4 | ||||
p.afschrijving | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | ||||
r.voorziening | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | ||||
v.algemene kosten | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | ||||
totaal | 1,1 | 0,0 | 1,1 | 0,0 | 1,1 | 0,0 | 1,1 | 0,0 |
Voor het invorderen van belastingen wordt naast de apparaatskosten ook kosten gemaakt voor het versturen van de aanslag en het vergoeden van de kosten die gemaakt worden in het kader van bezwaar- en beroepsprocedures. |
---|
Beïnvloedbaarheid
Het versturen van aanslagen per post is niet beïnvloedbaar. Dit is een keuze van de belastingplichtige. De vergoedingskosten zijn deels beïnvloedbaar door de belastingplichtige vooraf te informeren over de financiële consequenties in het kader van bezwaar- en beroepsprocedures |
---|
Toeristenbelasting
bedragen x € 1 miljoen | ||||||||
lasten 2021 | baten 2021 | lasten 2022 | baten 2022 | lasten 2023 | baten 2023 | lasten 2024 | baten 2024 | |
l.belasting | 1,1 | 1,2 | 1,1 | 1,1 | ||||
totaal | 0,0 | 1,1 | 0,0 | 1,2 | 0,0 | 1,1 | 0,0 | 1,1 |
Toeristenbelasting is verschuldigd over zakelijk of privé verblijf van mensen buiten de gemeente. Zij betalen een vergoeding van 5% over de verblijfskosten. Dit geldt voor waterrecreatie en landrecreatie. |
---|
Beïnvloedbaarheid
De toeristenbelasting is beïnvloedbaar. Het is een vrije keuze van de gemeente om toeristenbelasting te heffen. Er kan nog een onderscheid gemaakt worden in land- of waterrecreatie. En het tarief kan aangepast worden. |
---|