bedragen x € 1 miljoen | ||||||||
activiteit | lasten 2021 | baten 2021 | lasten 2022 | baten 2022 | lasten 2023 | baten 2023 | lasten 2024 | baten 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Afvalinzameling | 10,0 | 10,0 | 10,0 | 10,0 | ||||
Afvalstoffenheffing | 32,5 | 33,4 | 34,4 | 35,3 | ||||
Bedrijfsafval | 0,2 | 0,4 | 0,2 | 0,4 | 0,2 | 0,4 | 0,2 | 0,4 |
Campagne- en projectbudget | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | ||||
Dumpingen | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | ||||
Huishoudelijk restafval | 7,1 | 7,1 | 7,1 | 7,1 | ||||
Ondergronds afval transport | 1,4 | 0,0 | 1,4 | 0,0 | 1,4 | 0,0 | 1,4 | 0,0 |
Overige kosten afvalstoffen | 5,7 | 5,2 | 4,6 | 3,9 | ||||
Recyclingperrons | 1,8 | 0,5 | 1,8 | 0,5 | 1,8 | 0,5 | 1,8 | 0,5 |
Restfracties huishoudafval | 1,6 | 2,0 | 1,6 | 1,7 | 1,6 | 1,6 | 1,6 | 1,5 |
Huisvesting,Beleid & ICT | 1,6 | 0,0 | 1,6 | 0,0 | 1,6 | 0,0 | 1,6 | 0,0 |
Toezicht & Handhaving Afval | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | ||||
totaal | 30,5 | 35,3 | 30,0 | 36,1 | 29,3 | 36,9 | 28,6 | 37,7 |
Afvalinzameling
bedragen x € 1 miljoen | ||||||||
lasten 2021 | baten 2021 | lasten 2022 | baten 2022 | lasten 2023 | baten 2023 | lasten 2024 | baten 2024 | |
a.loon | 4,5 | 4,5 | 4,5 | 4,5 | ||||
b.inhuur | 1,9 | 1,9 | 1,9 | 1,9 | ||||
g.inkoop en overig | 0,4 | 0,4 | 0,4 | 0,4 | ||||
o.rente | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | ||||
p.afschrijving | 1,4 | 1,4 | 1,4 | 1,4 | ||||
v.algemene kosten | 1,8 | 1,8 | 1,8 | 1,8 | ||||
totaal | 10,0 | 0,0 | 10,0 | 0,0 | 10,0 | 0,0 | 10,0 | 0,0 |
Deze kosten hebben betrekking op de vuilniswagens, andere inzamelvoertuigen en -voorzieningen die nodig zijn om afval/grondstoffen op te halen. Uit de aanschaf van de inzamelmiddelen komen afschrijvings- en rentelasten en onderhoudskosten voort. |
---|
Beïnvloedbaarheid
De kosten zijn deels afhankelijk van de inrichting van het inzamelingsproces. |
---|
Afvalstoffenheffing
bedragen x € 1 miljoen | ||||||||
lasten 2021 | baten 2021 | lasten 2022 | baten 2022 | lasten 2023 | baten 2023 | lasten 2024 | baten 2024 | |
l.belasting | 32,5 | 33,4 | 34,4 | 35,3 | ||||
totaal | 0,0 | 32,5 | 0,0 | 33,4 | 0,0 | 34,4 | 0,0 | 35,3 |
Ieder huishouden betaalt via de afvalstoffenheffing voor het ophalen en verwerken van huishoudelijk afval, tenzij er recht op kwijtschelding bestaat. |
---|
Beïnvloedbaarheid
De totale afvalstoffenheffing mag niet hoger zijn dan de integrale kosten van de afvalinzameling. De kwijtscheldingen die samenhangen met de afvalstoffenheffing worden niet volledig doorberekend in het tarief. Door bijvoorbeeld de volledige kosten van kwijtschelding in het tarief mee te nemen, stijgen de bewonerslasten, maar ontstaat ruimte binnen de gemeentebegroting. |
---|
Bedrijfsafval
bedragen x € 1 miljoen | ||||||||
lasten 2021 | baten 2021 | lasten 2022 | baten 2022 | lasten 2023 | baten 2023 | lasten 2024 | baten 2024 | |
g.inkoop en overig | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | ||||
h.doorbelasting | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | ||||
n.overige baten | 0,4 | 0,4 | 0,4 | 0,4 | ||||
v.algemene kosten | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||||
totaal | 0,2 | 0,4 | 0,2 | 0,4 | 0,2 | 0,4 | 0,2 | 0,4 |
Naast huishoudelijk afval wordt op beperkte schaal ook afval van bedrijven door de gemeente opgehaald. Het betreft hier vooral bedrijven aan huis en de winkels in het centrum van Almere Stad. De kosten hiervan worden doorberekend aan de bedrijven die van deze service gebruikmaken. |
---|
Beïnvloedbaarheid
Er kan worden gestopt met het ophalen van bedrijfsafval, maar dan vallen ook de opbrengsten weg. |
---|
Campagne- en projectbudget
bedragen x € 1 miljoen | ||||||||
lasten 2021 | baten 2021 | lasten 2022 | baten 2022 | lasten 2023 | baten 2023 | lasten 2024 | baten 2024 | |
h.doorbelasting | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | ||||
v.algemene kosten | 0,4 | 0,4 | 0,4 | 0,4 | ||||
totaal | 0,5 | 0,0 | 0,5 | 0,0 | 0,5 | 0,0 | 0,5 | 0,0 |
Deze kosten zijn volledig beïnvloedbaar. Op de korte termijn leidt bezuinigen op deze kosten tot een lagere afvalstoffenheffing. Op de langere termijn wordt het zo echter moeilijker om de ambities op het gebied van stad zonder afval te verwezenlijken. |
---|
Beïnvloedbaarheid
Uit dit budget wordt de uitvoering bekostigd voor communicatieacties en -middelen , en van kortstondige projecten, gericht op het uitvoeren en evalueren van pilots met betrekking tot de wijze van afvalinzameling. Deze inspanningen passen in het realiseren van de doelstellingen van een circulaire economie en zijn gericht op het in de toekomst beter scheiden van afval en daarmee het verminderen van kosten. |
---|
Dumpingen
bedragen x € 1 miljoen | ||||||||
lasten 2021 | baten 2021 | lasten 2022 | baten 2022 | lasten 2023 | baten 2023 | lasten 2024 | baten 2024 | |
v.algemene kosten | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | ||||
totaal | 0,2 | 0,0 | 0,2 | 0,0 | 0,2 | 0,0 | 0,2 | 0,0 |
Wanneer afval illegaal wordt gedumpt, zorgt dit voor extra kosten. Behalve dat het gedumpte afval verwijderd moet worden, wordt samen met handhaving onderzocht waar het vandaan komt en worden zo mogelijk de kosten verhaald op de veroorzaker. |
---|
Beïnvloedbaarheid
Dit budget is volledig beïnvloedbaar, er kan voor worden gekozen om dumpafval niet te verwijderen en te bestrijden. De afvalstoffenheffing kan hierdoor omlaag. Dit heeft natuurlijk wel directe consequenties voor de openbare ruimte en hygiëne. |
---|
Huishoudelijk restafval
bedragen x € 1 miljoen | ||||||||
lasten 2021 | baten 2021 | lasten 2022 | baten 2022 | lasten 2023 | baten 2023 | lasten 2024 | baten 2024 | |
g.inkoop en overig | 7,0 | 7,0 | 7,0 | 7,0 | ||||
v.algemene kosten | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | ||||
totaal | 7,1 | 0,0 | 7,1 | 0,0 | 7,1 | 0,0 | 7,1 | 0,0 |
De verwerking van huishoudelijk restafval en grofvuil is belegd bij de Huisvuilcentrale Alkmaar. Hiervoor is een contract afgesloten, waarbij de gemeente betaalt op basis van de hoeveelheid te verwerken afval. |
---|
Beïnvloedbaarheid
Op de kosten voor verwerking van restafval kan worden bezuinigd door de hoeveelheid afval te verminderen. Dit kan alleen als inwoners minder afval produceren, of als zij hun afval beter scheiden. Een combinatie van beiden kan leiden tot een lager tarief voor de afvalstoffenheffing. |
---|
Ondergronds afval transport
bedragen x € 1 miljoen | ||||||||
lasten 2021 | baten 2021 | lasten 2022 | baten 2022 | lasten 2023 | baten 2023 | lasten 2024 | baten 2024 | |
g.inkoop en overig | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | ||||
h.doorbelasting | -0,1 | -0,1 | -0,1 | -0,1 | ||||
l.belasting | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||||
n.overige baten | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||||
o.rente | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | ||||
p.afschrijving | 0,7 | 0,7 | 0,7 | 0,7 | ||||
v.algemene kosten | 0,6 | 0,6 | 0,6 | 0,6 | ||||
totaal | 1,4 | 0,0 | 1,4 | 0,0 | 1,4 | 0,0 | 1,4 | 0,0 |
In het centrum van Almere Stad wordt afval ingezameld via het ondergronds afvaltransportsysteem (OAT). De kosten bestaan uit de afschrijvings- en rentelasten en de kosten voor onderhoud van het systeem. |
---|
Beïnvloedbaarheid
Met het ondergronds afvaltransport kan worden gestopt. De investering in het systeem krijg je daarmee niet terug, maar hiermee kan wel op onderhoudskosten worden bezuinigd. Echter zullen er wel kosten worden gemaakt voor een alternatieve manier van afvalinzameling. |
---|
Overige kosten afvalstoffen
bedragen x € 1 miljoen | ||||||||
lasten 2021 | baten 2021 | lasten 2022 | baten 2022 | lasten 2023 | baten 2023 | lasten 2024 | baten 2024 | |
g.inkoop en overig | 0,7 | 1,3 | 1,3 | 1,4 | ||||
h.doorbelasting | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | ||||
o.rente | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | ||||
v.algemene kosten | 3,9 | 2,8 | 2,1 | 1,3 | ||||
totaal | 5,7 | 0,0 | 5,2 | 0,0 | 4,6 | 0,0 | 3,9 | 0,0 |
Het gaat hierbij voornamelijk om de kosten van brandstof, huisvesting en tractie. Ook staat hier het budget uit areaalgroei, waarmee we kosten als gevolg van de groei van de stad dekken. Deze moeten nog verdeeld worden naar overige begrotingsposten. |
---|
Beïnvloedbaarheid
Doordat deze kosten noodzakelijk zijn voor de afvalinzameling en gedekt worden uit de afvalstoffenheffing zijn ze slechts beperkt beïnvloedbaar. |
---|
Recyclingperrons
bedragen x € 1 miljoen | ||||||||
lasten 2021 | baten 2021 | lasten 2022 | baten 2022 | lasten 2023 | baten 2023 | lasten 2024 | baten 2024 | |
e.beheer | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||||
g.inkoop en overig | 1,1 | 1,1 | 1,1 | 1,1 | ||||
l.belasting | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | ||||
n.overige baten | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | ||||
o.rente | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | ||||
p.afschrijving | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | ||||
q.onderhoudsvoorz. | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | ||||
v.algemene kosten | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | ||||
totaal | 1,8 | 0,5 | 1,8 | 0,5 | 1,8 | 0,5 | 1,8 | 0,5 |
Almere heeft twee recycleperrons en een Upcyclecentrum waar Almeerders hun grofvuil zes dagen in de week kwijt kunnen. De kosten hebben betrekking op de exploitatie van de perrons, de contracten voor verwerking van het grofvuil en de afschrijvings- en rentelasten voor de gebouwen. |
---|
Beïnvloedbaarheid
De kosten zijn beïnvloedbaar bijvoorbeeld door een perron te sluiten, de openingstijden te beperken, of inwoners die regelmatig afval brengen te laten betalen. |
---|
Restfracties huishoudafval
bedragen x € 1 miljoen | ||||||||
lasten 2021 | baten 2021 | lasten 2022 | baten 2022 | lasten 2023 | baten 2023 | lasten 2024 | baten 2024 | |
g.inkoop en overig | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | ||||
n.overige baten | 2,0 | 1,7 | 1,6 | 1,5 | ||||
o.rente | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||||
p.afschrijving | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | ||||
v.algemene kosten | 0,6 | 0,6 | 0,6 | 0,6 | ||||
totaal | 1,6 | 2,0 | 1,6 | 1,7 | 1,6 | 1,6 | 1,6 | 1,5 |
De grondstoffen zoals papier, plastic, drankkarton (PMD), glas en textiel worden niet verwerkt via de huisvuilcentra, maar hebben afzonderlijke verwerkers. Voor de meeste van deze grondstoffen ontvangt de gemeente een bijdrage van Nedvang om de inzamelkosten te dekken (producentenverantwoordelijkheid). |
---|
Beïnvloedbaarheid
Bij de ingezamelde grondstoffen blijkt vervuiling te zitten, bijvoorbeeld restafval. Door betere scheiding te stimuleren en daarmee te zorgen dat de grondstoffen zuiver worden, kunnen de baten omhoog en daarmee de afvalstoffenheffing omlaag. |
---|
Huisvesting, beleid & ICT
bedragen x € 1 miljoen | ||||||||
lasten 2021 | baten 2021 | lasten 2022 | baten 2022 | lasten 2023 | baten 2023 | lasten 2024 | baten 2024 | |
a.loon | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | ||||
e.beheer | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | ||||
g.inkoop en overig | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | ||||
l.belasting | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||||
n.overige baten | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||||
o.rente | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | ||||
p.afschrijving | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | ||||
q.onderhoudsvoorz. | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | ||||
totaal | 1,6 | 0,0 | 1,6 | 0,0 | 1,6 | 0,0 | 1,6 | 0,0 |
Dit betreft de kosten voor huisvesting, beleid & ICT voor de uitvoering van de afvalinzameling. |
---|
Beïnvloedbaarheid
Deze kosten vloeien voort uit de wettelijke taak rondom afvalinzameling en zijn dus slechts beperkt beïnvloedbaar. |
---|
Toezicht & handhaving afval
bedragen x € 1 miljoen | ||||||||
lasten 2021 | baten 2021 | lasten 2022 | baten 2022 | lasten 2023 | baten 2023 | lasten 2024 | baten 2024 | |
a.loon | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | ||||
totaal | 0,3 | 0,0 | 0,3 | 0,0 | 0,3 | 0,0 | 0,3 | 0,0 |
Dit betreft de kosten voor de inzet van toezicht & handhaving op het gebied van afval(dumpingen). |
---|
Beïnvloedbaarheid
Deze kosten zijn beïnvloedbaar. Een lagere inzet zal naar verwachting wel leiden tot meer dumpingen. |
---|