bedragen x € 1 miljoen | ||||||||
activiteit | lasten 2021 | baten 2021 | lasten 2022 | baten 2022 | lasten 2023 | baten 2023 | lasten 2024 | baten 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Apparaatskosten | 10,2 | 10,2 | 10,2 | 10,0 | ||||
Gladheidsbestrijding | 0,7 | 0,7 | 0,7 | 0,7 | ||||
Dagelijks groenonderhoud | 9,2 | 2,1 | 9,2 | 0,1 | 9,2 | 0,1 | 9,2 | 0,1 |
Groot onderhoud & vervangingen | 13,9 | 0,6 | 16,4 | 0,6 | 17,9 | 0,6 | 17,6 | 0,6 |
Dagelijks onderhoud wateren | 0,6 | 0,1 | 0,6 | 0,1 | 0,6 | 0,1 | 0,6 | 0,1 |
Dag.onderhoud wegen & pleinen | 10,5 | 1,1 | 10,4 | 1,2 | 11,4 | 1,2 | 12,3 | 1,2 |
Overig beheer | 1,4 | 0,5 | 1,4 | 0,5 | 1,4 | 0,5 | 1,4 | 0,5 |
Schoon | 2,8 | 0,2 | 2,8 | 0,2 | 2,8 | 0,2 | 2,8 | 0,2 |
Tuinvergroting | 0,0 | 0,4 | 0,0 | 0,4 | 0,0 | 0,4 | 0,0 | 0,4 |
totaal | 49,3 | 5,0 | 51,7 | 3,1 | 54,2 | 3,1 | 54,6 | 3,1 |
Apparaatskosten
bedragen x € 1 miljoen | ||||||||
lasten 2021 | baten 2021 | lasten 2022 | baten 2022 | lasten 2023 | baten 2023 | lasten 2024 | baten 2024 | |
a.loon | 9,9 | 9,9 | 9,9 | 9,7 | ||||
b.inhuur | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | ||||
e.beheer | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||||
g.inkoop en overig | -0,7 | -0,7 | -0,7 | -0,7 | ||||
h.doorbelasting | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||||
p.afschrijving | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | ||||
v.algemene kosten | 0,4 | 0,4 | 0,4 | 0,4 | ||||
totaal | 10,2 | 0,0 | 10,2 | 0,0 | 10,1 | 0,0 | 10,0 | 0,0 |
De beheerorganisatie draagt zorg voor het beheer van de openbare ruimte. Dit betekent het ontwikkelen van beleid, de stad dagelijks beheren en zorg dragen voor de kapitaalgoederen. De omvang van de stad en de complexiteit van de vraagstukken bepalen de grootte van de organisatie. |
---|
Beïnvloedbaarheid
Met het vaststellen van de Bestuursopdracht Beheer is er € 1,4 mln bespaard op de beheerorganisatie. De beheerorganisatie is afgeslankt en efficiënter geworden. De mate van beïnvloedbaarheid is hierdoor beperkt. |
---|
Gladheidsbestrijding
bedragen x € 1 miljoen | ||||||||
lasten 2021 | baten 2021 | lasten 2022 | baten 2022 | lasten 2023 | baten 2023 | lasten 2024 | baten 2024 | |
p.afschrijving | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | ||||
v.algemene kosten | 0,6 | 0,6 | 0,6 | 0,6 | ||||
totaal | 0,7 | 0,0 | 0,7 | 0,0 | 0,7 | 0,0 | 0,7 | 0,0 |
Deze kosten worden gemaakt voor het strooien van gemeentelijke wegen, busbanen en fietspaden. |
---|
Beïnvloedbaarheid
De wegbeheerder is op grond van artikel 15 e.v. van de Wegenwet verantwoordelijk voor het onderhoud van de wegen. De zorgplicht voor het in goede en veilige staat verkeren van wegen geldt ook voor de bestrijding van gladheid als gevolg van winterse omstandigheden. Om aan de inspanningsverplichting te voldoen moet er sprake zijn van een adequate gladheidbestrijding. Dat wil zeggen een vastgestelde selectieve aanpak van de gladheidbestrijding, gebaseerd op afwegingen van onder andere verkeersveiligheid, toegankelijkheid, milieubelasting en beschikbare financiële middelen. Deze kosten zijn daarom beperkt beïnvloedbaar. |
---|
Dagelijks groenonderhoud
bedragen x € 1 miljoen | ||||||||
lasten 2021 | baten 2021 | lasten 2022 | baten 2022 | lasten 2023 | baten 2023 | lasten 2024 | baten 2024 | |
e.beheer | 8,8 | 8,8 | 8,8 | 8,8 | ||||
g.inkoop en overig | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | ||||
h.doorbelasting | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||||
m.grond | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | ||||
t.reserve | 2,0 | |||||||
v.algemene kosten | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | ||||
totaal | 9,2 | 2,1 | 9,2 | 0,1 | 9,2 | 0,1 | 9,2 | 0,1 |
Het groenonderhoud bestaat uit het dagelijks onderhouden van ons groen in de stad, zoals het wieden van onkruid, het knippen van hagen en het maaien van gras. Ook worden grotere ingrepen gedaan, zoals het onderhoud aan parken en bossen. |
---|
Beïnvloedbaarheid
Met het vaststellen van de beheervisie en de Bestuursopdracht Beheer heeft de gemeenteraad de kaders voor beheer vastgesteld. Het groenonderhoud wordt binnen deze kaders uitgevoerd. Door de besparingsmaatregelen is op het kwaliteitsniveau ingeleverd. Hierdoor is de beïnvloedbare ruimte afgenomen. |
---|
Groot onderhoud & vervangingen
bedragen x € 1 miljoen | ||||||||
lasten 2021 | baten 2021 | lasten 2022 | baten 2022 | lasten 2023 | baten 2023 | lasten 2024 | baten 2024 | |
d.opdrachten | 0,6 | 0,7 | 0,7 | 0,4 | ||||
e.beheer | 3,0 | 9,8 | 11,3 | 11,3 | ||||
k.subsidieontvangst | 0,6 | 0,6 | 0,6 | 0,6 | ||||
o.rente | -0,1 | -0,1 | -0,1 | -0,1 | ||||
t.reserve | 2,6 | |||||||
u.kap. reserve | 7,8 | 6,0 | 6,0 | 6,0 | ||||
totaal | 13,9 | 0,6 | 16,4 | 0,6 | 17,9 | 0,6 | 17,6 | 0,6 |
Met de uitvoering van groot onderhoud aan onze kapitaalgoederen - zoals onze dreven, bruggen en het groen - houden we het functioneren van de stad in stand op het door de gemeenteraad vastgestelde niveau. Het groot onderhoud wordt geprioriteerd op basis van het afwegingskader van het meerjarenperspectief beheerexploitaties Almere (MPBA). |
---|
Beïnvloedbaarheid
Het MPBA brengt het groot onderhoud en de vervangingsopgave voor de komende 4 jaar in beeld. Door recente bezuinigingen zijn wij genoodzaakt diverse projecten uit te stellen. De achterstand in het beheer neemt daardoor weer toe. De beïnvloedbare ruimte is daardoor zeer beperkt. |
---|
Dagelijks onderhoud wateren
bedragen x € 1 miljoen | ||||||||
lasten 2021 | baten 2021 | lasten 2022 | baten 2022 | lasten 2023 | baten 2023 | lasten 2024 | baten 2024 | |
e.beheer | 0,6 | 0,6 | 0,6 | 0,6 | ||||
g.inkoop en overig | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||||
l.belasting | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | ||||
n.overige baten | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||||
p.afschrijving | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||||
v.algemene kosten | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||||
totaal | 0,6 | 0,1 | 0,6 | 0,1 | 0,6 | 0,1 | 0,6 | 0,1 |
Door het onderhoud aan havens, het maaien van waterplanten, onderhoud aan sluizen en het inspecteren en verhelpen van storingen, houden we onze waterwegen begaanbaar en kunnen bewoners en ondernemers genieten van onze waterrijke stad. |
---|
Beïnvloedbaarheid
Met het vaststellen van de beheervisie en de Bestuursopdracht Beheer heeft de gemeenteraad de kaders voor beheer vastgesteld. Het onderhoud wordt binnen de kaders van beheer uitgevoerd. Door de besparingsmaatregelen zakt het onderhoud richting de ondergrens, de beïnvloedbare ruimte is daarom nihil. |
---|
Dagelijks onderhoud wegen & pleinen
bedragen x € 1 miljoen | ||||||||
lasten 2021 | baten 2021 | lasten 2022 | baten 2022 | lasten 2023 | baten 2023 | lasten 2024 | baten 2024 | |
e.beheer | 5,4 | 5,4 | 5,4 | 5,4 | ||||
g.inkoop en overig | 2,3 | 2,3 | 3,3 | 4,2 | ||||
h.doorbelasting | -0,2 | 0,1 | -0,2 | 0,1 | -0,2 | 0,1 | -0,2 | 0,1 |
k.subsidieontvangst | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | ||||
m.grond | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | ||||
n.overige baten | 0,1 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | ||||
o.rente | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | ||||
p.afschrijving | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | ||||
u.kap. reserve | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | ||||
v.algemene kosten | 2,7 | 2,7 | 2,7 | 2,7 | ||||
totaal | 10,5 | 1,1 | 10,4 | 1,2 | 11,4 | 1,2 | 12,3 | 1,2 |
Door het repareren van scheuren in wegen en fietspaden, het recht leggen van stoeptegels en het onderhouden van onze verkeerslichten en openbare verlichting zorgen wij ervoor dat onze stad veilig begaanbaar is. |
---|
Beïnvloedbaarheid
Met het vaststellen van de beheervisie en de Bestuursopdracht Beheer heeft de gemeenteraad de kaders voor beheer vastgesteld. Het onderhoud aan wegen e.a. wordt binnen de kaders uitgevoerd. Door de besparingsmaatregelen zakt het onderhoud richting de ondergrens, de beïnvloedbare ruimte is daarom beperkt . |
---|
Overig beheer
bedragen x € 1 miljoen | ||||||||
lasten 2021 | baten 2021 | lasten 2022 | baten 2022 | lasten 2023 | baten 2023 | lasten 2024 | baten 2024 | |
e.beheer | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | ||||
g.inkoop en overig | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | ||||
h.doorbelasting | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | ||||
n.overige baten | 0,4 | 0,4 | 0,4 | 0,4 | ||||
q.onderhoudsvoorz. | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | ||||
v.algemene kosten | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | ||||
totaal | 1,4 | 0,5 | 1,4 | 0,5 | 1,4 | 0,5 | 1,4 | 0,5 |
Het gaat hier om de onderhouds- en reparatiewerkzaamheden op bijvoorbeeld schoolpleinen, roltrappen, liften en begraafplaatsen en aan straatnaamborden, fonteinen en toiletvoorzieningen. Sommige kosten worden doorberekend, bijvoorbeeld aan scholen of aan het Waterschap. |
---|
Beïnvloedbaarheid
De genoemde voorzieningen in de openbare ruimte hebben een belangrijke functie in het openbaar leven van onze bewoners. De gemeenteraad kan dergelijke voorzieningen beperken of anders inrichten, waarmee dit direct voelbaar is voor onze bewoners en ondernemers. |
---|
Schoon
bedragen x € 1 miljoen | ||||||||
lasten 2021 | baten 2021 | lasten 2022 | baten 2022 | lasten 2023 | baten 2023 | lasten 2024 | baten 2024 | |
e.beheer | 2,7 | 2,7 | 2,7 | 2,7 | ||||
g.inkoop en overig | 0,8 | 0,8 | 0,7 | 0,7 | ||||
h.doorbelasting | -1,0 | -1,0 | -1,0 | -1,0 | ||||
k.subsidieontvangst | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | ||||
p.afschrijving | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||||
v.algemene kosten | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | ||||
totaal | 2,8 | 0,2 | 2,8 | 0,2 | 2,8 | 0,2 | 2,8 | 0,2 |
Dit budget gaat naar het vegen van straten en pleinen, het schoonhouden van havens en sluizen en het verwijderen van zwerfafval. |
---|
Beïnvloedbaarheid
Het budget is beperkt beïnvloedbaar. Het schoonhouden van de openbare ruimte is een gemeentelijke verantwoordelijk, maar je kunt ervoor kiezen om bepaalde gebieden minder schoon te houden. Ook kan het schoonhouden van delen van de stad bij (buurt)organisaties worden belegd. |
---|
Tuinvergroting
bedragen x € 1 miljoen | ||||||||
lasten 2021 | baten 2021 | lasten 2022 | baten 2022 | lasten 2023 | baten 2023 | lasten 2024 | baten 2024 | |
m.grond | 0,4 | 0,4 | 0,4 | 0,4 | ||||
totaal | 0,0 | 0,4 | 0,0 | 0,4 | 0,0 | 0,4 | 0,0 | 0,4 |
Daar waar mogelijk kunnen bewoners hun tuin vergroten door aangrenzende gemeentegrond te kopen. Het afhandelen van aanvragen zorgt voor administratiekosten (grotendeels te vinden onder apparaatskosten). Hiertegenover staan opbrengsten uit grondverkoop. |
---|
Beïnvloedbaarheid
De lasten en baten zijn beperkt beïnvloedbaar. Het is mede afhankelijk van de vraag naar tuinvergroting door bewoners en de mogelijkheden om te verkopen. |
---|