bedragen x € 1 miljoen | ||||||||
activiteit | lasten 2021 | baten 2021 | lasten 2022 | baten 2022 | lasten 2023 | baten 2023 | lasten 2024 | baten 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Aanjaaggelden Ouder worden in Almere | 0,2 | 0,2 | ||||||
Regels woonruimteverdeling | 1,0 | 0,9 | 1,0 | 0,9 | 1,0 | 0,9 | 1,0 | 0,9 |
Particulier opdrachtgeverschap | 0,5 | 0,4 | 0,5 | 0,4 | 0,5 | 0,4 | 0,5 | 0,4 |
Verstrekking startersleningen | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 |
Wonen | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | ||||
totaal | 3,0 | 1,5 | 3,0 | 1,5 | 2,8 | 1,5 | 2,8 | 1,5 |
Aanjaaggelden Ouder worden in Almere
bedragen x € 1 miljoen | ||||||||
lasten 2021 | baten 2021 | lasten 2022 | baten 2022 | lasten 2023 | baten 2023 | lasten 2024 | baten 2024 | |
v.algemene kosten | 0,2 | 0,2 | ||||||
totaal | 0,2 | 0,0 | 0,2 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
De stad wordt voorbereid op de vergrijzing enerzijds en de transitie in de zorg anderzijds, omdat meer ouderen zelfstandig blijven wonen. Dit wordt gedaan door onderzoek, mogelijk maken van verhuizing naar passende woonvormen, een bewustwordingscampagne, impulsprojecten en door communicatie over het geheel. |
---|
Beïnvloedbaarheid
Het betreft een meerjarig budget. Dit is deels beïnvloedbaar. In het coalitieakkoord is voor de komende jaren budget vrijgemaakt om ouder worden in Almere structureel aan te pakken., dit wordt door Wonen en Welzijn & Zorg gezamenlijk uitgevoerd. De subsidieregeling is tot en met 2022 voor 75.000 euro per jaar beschikbaar gesteld, waardoor het budget niet volledig beïnvloedbaar is. |
---|
Regels woonruimteverdeling
bedragen x € 1 miljoen | ||||||||
lasten 2021 | baten 2021 | lasten 2022 | baten 2022 | lasten 2023 | baten 2023 | lasten 2024 | baten 2024 | |
a.loon | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | ||||
n.overige baten | 0,9 | 0,9 | 0,9 | 0,9 | ||||
v.algemene kosten | 0,9 | 0,9 | 0,9 | 0,9 | ||||
totaal | 1,0 | 0,9 | 1,0 | 0,9 | 1,0 | 0,9 | 1,0 | 0,9 |
De huisvestingsverordening regelt de verdeling van sociale huurwoningen met een maximale "kale" huur per maand. De uitvoering van de urgentieregeling valt ook onder deze post. De kosten worden afgedekt uit inkomsten uit inschrijvingen. |
---|
Beïnvloedbaarheid
Niet beïnvloedbaar. Uitgangspunt is een kostendekkende exploitatie. Het beleid is beïnvloedbaar, maar de middelen kunnen niet op andere beleidsterreinen worden ingezet. De reserve huisvestingsverordening dient als achtervang voor deze exploitatie. |
---|
Particulier opdrachtgeverschap
bedragen x € 1 miljoen | ||||||||
lasten 2021 | baten 2021 | lasten 2022 | baten 2022 | lasten 2023 | baten 2023 | lasten 2024 | baten 2024 | |
a.loon | 0,4 | 0,4 | 0,4 | 0,4 | ||||
n.overige baten | 0,4 | 0,4 | 0,4 | 0,4 | ||||
v.algemene kosten | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | ||||
totaal | 0,5 | 0,4 | 0,5 | 0,4 | 0,5 | 0,4 | 0,5 | 0,4 |
Het gaat hier om de kosten van de kavelwinkel en marketing/website voor particulier opdrachtgeverschap (PO, zelfbouw van woningen). Doel is het op de markt brengen en verkopen van PO kavels. De ambtelijke kosten zijn opgenomen onder de apparaatskosten. In het eerste halfjaar is een visie voor het particulier opdrachtgeverschap vanaf 2020 gereedgekomen, met daarin een geactualiseerde begroting van de kavelwinkel. De kosten inclusief apparaat bedragen circa € 510.000, hiervan wordt ongeveer 70% betaald door een bijdrage per kavel uit de grondexploitatie en 30% vanuit de algemene middelen. Zie de paragraaf Grondbeleid voor een toelichting op deze geactualiseerde begroting. |
---|
Beïnvloedbaarheid
De kosten zijn beperkt beïnvloedbaar, besparingen zullen gevolgen hebben voor de verkoop van kavels. |
---|
Verstrekking startersleningen
bedragen x € 1 miljoen | ||||||||
lasten 2021 | baten 2021 | lasten 2022 | baten 2022 | lasten 2023 | baten 2023 | lasten 2024 | baten 2024 | |
o.rente | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | ||||
t.reserve | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | ||||
v.algemene kosten | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||||
totaal | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 |
De starterslening is bedoeld voor starters op de woningmarkt die een huis willen kopen. In de eerste drie jaar hoeft over (een deel van) de hypotheek geen rente te worden betaald. Daarna wordt om de drie jaar aan de hand van het salaris bekeken of er wel rente betaald kan worden. |
---|
Beïnvloedbaarheid
het budget is deels beïnvloedbaar; de lasten bestaan uit de beheerskosten van SVN en de storting van het resultaat (rentebetalingen van leners minus beheerkosten) in de reserve. de beïnvloedbaarheid zit in de storting in de reserve; deze zou deels afgeroomd kunnen worden, afhankelijk van het risico dat leners hun betalingsverplichtingen niet kunnen voldoen. |
---|
Wonen
bedragen x € 1 miljoen | ||||||||
lasten 2021 | baten 2021 | lasten 2022 | baten 2022 | lasten 2023 | baten 2023 | lasten 2024 | baten 2024 | |
a.loon | 0,8 | 0,8 | 0,8 | 0,8 | ||||
b.inhuur | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||||
c.subsidie | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||||
g.inkoop en overig | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | ||||
v.algemene kosten | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | ||||
totaal | 1,0 | 0,0 | 1,0 | 0,0 | 1,0 | 0,0 | 1,0 | 0,0 |
Dit betreffen kosten voor de uitvoering van het woonbeleid, de actualisatie van de woonvisie. onderzoeken naar volkshuisvestingsvraagstukken Ook worden hieruit subsidies aan corporaties betaald. |
---|
Beïnvloedbaarheid
De lasten zijn grotendeels beïnvloedbaar. |
---|