Afvalstoffenheffing
Maatregelen en afspraken
Wij hebben de taak om het huishoudelijke afval in te zamelen. Hiervoor maken wij diverse kosten. Inwoners van Almere betalen hieraan mee via de afvalstoffenheffing. We willen lage kosten, een goed scheidingsresultaat en weinig restafval. Ons doel is om de hoeveelheid restafval terug te brengen naar 50 kg voor iedere inwoner. Dit is afgesproken in “Almere stad zonder afval”. Om dit te bereiken hebben wij afspraken gemaakt voor het scheiden van afval. Daardoor is de hoeveelheid restafval de afgelopen tien jaar in Almere sterk afgenomen. Uit cijfers blijkt dat voortzetting van de huidige inzamelsystematiek niet leidt tot een verdere daling van het aantal kilo restafval.
We zijn met de gemeenteraad in gesprek over een nieuw afvalinzamelingsysteem
Wij hebben een voorstel voor een nieuw afvalinzamelingsysteem aan de gemeenteraad voorgelegd. We willen de kilo’s restafval verder laten dalen én de dienstverlening aanpassen. We willen ook dat één en- meerpersoonshuishoudens een verschillend bedrag gaan betalen. U heeft de motie RG191/2020 aangenomen en besloten hierover nog geen besluit te nemen. Eén- en méérpersoonshuishoudens betalen volgend jaar dus nog steeds het zelfde tarief.
Amendement RG129/2020 Perspectiefnota 2021
Bij de perspectiefnota heeft u het volgende amendement aangenomen: "De actualisatie van (..) het meerjarenperspectief 2021-2024 (..) vast te stellen met dien te verstande dat het akkoord m.b.t. de financiering van het nieuwe afval inzamelsysteem (..) pas ingaat als de raad de beleidskeuzes heeft besproken en goedgekeurd." Met andere woorden: het budget is wel toegekend, maar het college mag het nog niet uitgeven. Het budget staat dus wel in de begroting. U vindt het bedrag van € 3.027.000 in de tabel "kostendekkendheid tarief" aan het eind van deze pagina. Dit is dus onder voorbehoud van uw besluit over dit onderwerp. Het definitieve bedrag hangt af van uw besluit over het nieuwe afvalsysteem. De kosten zijn ten laste van het perspectief gebracht en zitten dus niet in de afvalstoffenheffing.
De afvalstoffenheffing wordt niet verhoogd
In onderstaande tabel zijn de mutaties in de afvalstoffenheffing in beeld gebracht.
bedragen x € 1 | |||
---|---|---|---|
omschrijving | in % | bedrag | tarief |
tarief 2020 | 378,18 | ||
a. trendmatige verhoging (loon- en prijscompensatie) | 1,85% | 602.000 | 7,00 |
b. nieuwe inzamelvergoeding PMD | -2,60% | -845.000 | -9,82 |
c. hogere verwervingskosten restafval als gevolg strengere GFT eisen | 0,63% | 203.000 | 2,36 |
d. verwerkingskosten en baten Upcyclecentrum & perrons | 1,97% | 642.000 | 7,46 |
e. minder BTW door wetswijziging | -1,98% | -646.000 | -7,50 |
totaal mutaties | -0,13% | -44.000 | -0,50 |
tarief 2021 | 377,68 |
a. Trendmatige verhoging
Vanwege de loon- en prijsontwikkelingen hebben wij de afvalstoffenheffing met € 7,00 verhoogd.
b. nieuw inzamelvergoeding voor pmd
Op basis van landelijke afspraken zijn de vergoedingen voor plastic, metaal en drankkartons (pmd) gewijzigd. De afspraak is dat het verpakkende bedrijfsleven meer inzet op recyclen. De kosten voor gemeenten dalen daardoor. In 2021 levert dit een voordeel op van € 0,85 miljoen. De vergoeding voor het ophalen van het plastic afval wordt jaarlijks vastgesteld. Als deze daalt, heeft dat mogelijk gevolgen voor de afvalstoffenheffing na 2021.
c. hogere verwerkingskosten restafval als gevolg strengere gft-eisen
Als gevolg van strengere eisen aan het gft wordt door de verwerker meer gft afgekeurd. Dit moet vervolgens worden verwerkt als restafval. Dit leidt tot daling van de totale verwerkingskosten van gft van € 0,2 miljoen. Hiertegenover stijgt de totale verwerkingskosten van het restafval met € 0,4 miljoen.
d. verwerkingskosten en baten Upcyclecentrum & perrons
Het tekort bestaat uit hogere verwerkingskosten voor met name hout en klein chemisch afval (kca). Daarnaast vallen de opbrengsten van ijzer lager uit.
e. minder BTW door wetswijzing
De belastingdienst heeft aangegeven dat het inzamelen en verkopen van grondstoffen een ondernemerstaak is. Daarom ontvangen we de btw op het inzamelen van dit afval voortaan terug van de fiscus. Hierdoor dalen de kosten. We hebben een toedeling gemaakt van kosten die aan de ondernemerstaak moeten worden toegerekend. Deze toedeling is niet éénduidig. De belastingdienst heeft hier ook nog geen standpunt over ingenomen. Het kan dus zijn dat dit bedrag de komende tijd nog gaat veranderen.
Kostendekkendheid tarief
In onderstaande tabel hebben wij de kosten en opbrengsten van de afvalstoffenheffing na verwerking van de tariefmaatregelen in beeld gebracht. De kostendekkendheid daalt van 96% in 2020 naar 88% in 2021. Dit komt doordat we het tarief niet verhogen voor de kosten voor het nieuwe afvalinzamelsysteem. Deze kosten dekken we uit de algemene middelen. Door de invoering van het nieuwe afvalinzamelsysteem proberen we de hoeveelheid restafval te verlagen. Hierdoor dalen de kosten en verdienen we de projectkosten vanaf 2024 terug.
Zoals uit onderstaande tabel blijkt wordt als gevolg van de beleidsmatige keuze de kosten van kwijtschelding niet volledig in het tarief afvalstoffenheffing verdisconteerd.
bedragen x € 1
rubricering | tarief 2020 | maatregelen | trend | tarief 2021 | bedrag |
---|---|---|---|---|---|
personeelskosten stadsreiniging | 87,68 | 0,00 | 2,38 | 90,06 | 7.748 |
personeelskosten overige afdelingen | 9,42 | 0,00 | 0,26 | 9,67 | 832 |
afvalinzameling en verwerking | 215,73 | -17,93 | 2,43 | 200,22 | 17.227 |
recycling perrons | 9,43 | 5,33 | 0,00 | 14,76 | 1.270 |
compensabele btw | 49,65 | -7,50 | 0,74 | 42,89 | 3.689 |
subtotaal lasten | 371,90 | -20,10 | 5,81 | 357,61 | 30.766 |
kwijtschelding afgedekt via tarief | 8,84 | 0,00 | 0,16 | 9,00 | 775 |
kwijtschelding niet afgedekt via tarieven | 19,46 | 0,00 | 0,00 | 19,46 | 1.675 |
dubieuze debiteuren | 3,40 | 0,00 | 0,06 | 3,46 | 298 |
taakgebonden overhead | 16,51 | 0,00 | 0,45 | 16,96 | 1.460 |
concern overhead | 18,41 | 0,00 | 0,51 | 18,92 | 1.627 |
budget nieuw afvalinzamelsysteem | 35,18 | 35,18 | 3.027 | ||
subtotaal lasten | 438,53 | 15,08 | 7,00 | 460,60 | 39.628 |
opbrengsten afvalstoffenheffing | -378,18 | 0,00 | -7,00 | -377,68 | -32.494 |
opbrengsten restfracties | -41,08 | 12,60 | 0,00 | -28,48 | -2.450 |
eindtotaal | 19,28 | 27,68 | 0,00 | 54,46 | 4.684 |
percentage kostendekkendheid | 96% | 88% | 88% | ||
aantal objecten | 86.037 |
In de tabel staat een bedrag van € 3,027 miljoen voor de invoering van een nieuw afvalsysteem. Wij hebben een voorstel aan de gemeenteraad gestuurd. In dit voorstel staat ook hoe we dit geld willen terugverdienen. Mocht u daar niet mee instemmen, dan zullen we op zoek moeten naar andere oplossingen.