bedragen x € 1 miljoen | ||||||||
activiteit | lasten 2021 | baten 2021 | lasten 2022 | baten 2022 | lasten 2023 | baten 2023 | lasten 2024 | baten 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Schuldhulpverlening | 4,4 | 0,1 | 3,9 | 0,1 | 3,9 | 0,1 | 3,7 | 0,1 |
Kwijtschelding belastingen | 2,7 | 2,7 | 2,8 | 2,8 | ||||
Apparaatskosten | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | ||||
Bestedingsplan Armoede | 2,1 | 1,7 | 1,9 | 1,4 | 1,8 | 1,4 | 1,8 | 1,4 |
Collectieve ZKV | 0,8 | 0,8 | 0,8 | 0,8 | ||||
Staatsbegrafenis | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | ||||
Woonlastenfonds | 0,7 | 0,7 | 0,7 | 0,7 | ||||
totaal | 11,3 | 1,7 | 10,6 | 1,5 | 10,6 | 1,5 | 10,3 | 1,5 |
Schuldhulpverlening
bedragen x € 1 miljoen | ||||||||
lasten 2021 | baten 2021 | lasten 2022 | baten 2022 | lasten 2023 | baten 2023 | lasten 2024 | baten 2024 | |
c.subsidie | 1,3 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | ||||
n.overige baten | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | ||||
v.algemene kosten | 3,0 | 2,9 | 2,9 | 2,7 | ||||
totaal | 4,4 | 0,1 | 3,9 | 0,1 | 3,9 | 0,1 | 3,7 | 0,1 |
Inwoners met schulden die dit niet zelf kunnen oplossen helpen wij via de schuldhulpverlening. Hieronder valt:
|
---|
Beïnvloedbaarheid
Schulddienstverlening is een wettelijke taak en een open einde regeling; de uitgaven zijn daardoor beperkt beïnvloedbaar. |
---|
Kwijtschelding belastingen
bedragen x € 1 miljoen | ||||||||
lasten 2021 | baten 2021 | lasten 2022 | baten 2022 | lasten 2023 | baten 2023 | lasten 2024 | baten 2024 | |
c.subsidie | 2,7 | 2,7 | 2,8 | 2,8 | ||||
totaal | 2,7 | 0,0 | 2,7 | 0,0 | 2,8 | 0,0 | 2,8 | 0,0 |
Als bewoners een laag inkomen hebben, kunnen ze in aanmerking komen voor kwijtschelding van gemeentelijke belastingen. De belasting hoeft dan niet of niet volledig betaald te worden. De gemeente houdt hierbij rekening met inkomen, uitgaven en bezittingen. |
---|
Beïnvloedbaarheid
De kwijtscheldingen is beïnvloedbaar aangezien er mogelijkheden voor de gemeente bestaan om het beleid te wijzigen. De gemeente kan er o.a. voor kiezen de kwijtschelding af te schaffen, gedeeltelijk te verlenen of uitgaan van een inkomen dat op 80-90% van de bijstandsnorm ligt. |
---|
Apparaatskosten
bedragen x € 1 miljoen | ||||||||
lasten 2021 | baten 2021 | lasten 2022 | baten 2022 | lasten 2023 | baten 2023 | lasten 2024 | baten 2024 | |
a.loon | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | ||||
totaal | 0,5 | 0,0 | 0,5 | 0,0 | 0,5 | 0,0 | 0,5 | 0,0 |
Dit betreft personele inzet voor het minimabeleid. |
---|
Beïnvloedbaarheid
De personele inzet is afhankelijk van de intensiteit waarmee deze taak wordt uitgevoerd. Als onderdelen van het minimabeleid zouden worden versoberd of stopgezet, kan ook de ingezette ambtelijke capaciteit worden verminderd. |
---|
Bestedingsplan Armoede
bedragen x € 1 miljoen | ||||||||
lasten 2021 | baten 2021 | lasten 2022 | baten 2022 | lasten 2023 | baten 2023 | lasten 2024 | baten 2024 | |
a.loon | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,2 | ||||
c.subsidie | 1,4 | 1,3 | 1,2 | 1,2 | ||||
g.inkoop en overig | 0,0 | 0,0 | 0,0 | -0,1 | ||||
k.subsidieontvangst | 1,4 | 1,4 | 1,4 | 1,4 | ||||
t.reserve | 0,3 | 0,0 | ||||||
v.algemene kosten | 0,6 | 0,5 | 0,4 | 0,4 | ||||
totaal | 2,1 | 1,7 | 1,9 | 1,4 | 1,8 | 1,4 | 1,8 | 1,4 |
Ons armoedebeleid richt zich vooral op ondersteuning en preventie. Dit doen we door inwoners te informeren en door inwoners met financiële problemen snel ondersteuning te geven. Belangrijk onderdeel is de hulp van kinderen die in armoede leven. |
---|
Beïnvloedbaarheid
Voor kinderen in armoede ontvangen we een specifieke uitkering van het Rijk. Het gaat om een budget van ongeveer € 1,5 miljoen. Omdat er ook bestuurlijke afspraken zijn gemaakt met het Rijk over de inzet is dit budget beperkt beïnvloedbaar. De overige budgetten zijn volledig beïnvloedbaar. |
---|
Collectieve ZKV
bedragen x € 1 miljoen | ||||||||
lasten 2021 | baten 2021 | lasten 2022 | baten 2022 | lasten 2023 | baten 2023 | lasten 2024 | baten 2024 | |
f.uitkeringen | 0,8 | 0,8 | 0,8 | 0,8 | ||||
v.algemene kosten | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||||
totaal | 0,8 | 0,0 | 0,8 | 0,0 | 0,8 | 0,0 | 0,8 | 0,0 |
We noemen dit ook de gemeentepolis. Dit is een zorgverzekering waarop wij als gemeente een korting geven. Hierdoor kunnen inwoners met een minimum inkomen toch een aanvullende verzekering afsluiten. |
---|
Beïnvloedbaarheid
De gemeentepolis is niet wettelijk verplicht en derhalve volledig beïnvloedbaar. |
---|
Staatsbegrafenis
bedragen x € 1 miljoen | ||||||||
lasten 2021 | baten 2021 | lasten 2022 | baten 2022 | lasten 2023 | baten 2023 | lasten 2024 | baten 2024 | |
v.algemene kosten | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | ||||
totaal | 0,1 | 0,0 | 0,1 | 0,0 | 0,1 | 0,0 | 0,1 | 0,0 |
Dit betreft een wettelijke taak en ambtelijke inzet. |
---|
Beïnvloedbaarheid
Dit is niet beïnvloedbaar vanwege de wettelijke uitvoering. |
---|
Woonlastenfonds
bedragen x € 1 miljoen | ||||||||
lasten 2021 | baten 2021 | lasten 2022 | baten 2022 | lasten 2023 | baten 2023 | lasten 2024 | baten 2024 | |
f.uitkeringen | 0,7 | 0,7 | 0,7 | 0,7 | ||||
totaal | 0,7 | 0,0 | 0,7 | 0,0 | 0,7 | 0,0 | 0,7 | 0,0 |
Het Woonlastenfonds (WLF) is bedoeld om Almeerders met een laag inkomen en een woning huren. Het Rijk kort namelijk de huurtoeslag als mensen een te duur huis huren. Gedachte is dat mensen dan sneller op zoek gaan naar een goedkopere woning. In Almere is een tekort aan betaalbare huurwoningen. Hierdoor is het voor inwoners moeilijk om een goedkopere woning te vinden. Wij geven deze mensen een toeslag. |
---|
Beïnvloedbaarheid
Het woonlastenfonds is geen wettelijke plicht en dus volledig beïnvloedbaar. |
---|